Dla rodzica

Wybierz: 

Drogi Rodzicu.

Chcielibyśmy w tym miejscu poruszyć kilka ważnych tematów i odpowiedzieć na najczęściej zadawane pytania, aby rozwiać Twoje wątpliwości dotyczące ZHP i naszej drużyny.

Na pewno nie zdołamy poruszyć tu wszystkich nurtujących tematów, dlatego gdybyś miał więcej pytań prosimy o kontakt przez tą stronę. Możesz również przyjść przed zbiórką lub na jej koniec i porozmawiać z nami.  Przy okazji zobaczysz dokąd systematycznie znika Twoje dziecko i z kim się spotyka.

Zapraszamy także do utrzymywania częstszych kontaktów z osobami prowadzącymi zbiórki, czyli z drużynowym, przybocznymi i zastępowymi. Wierzymy także, że informacje zamieszczone na naszej stronie zachęcą Cię do częstszego jej odwiedzania i większego zainteresowania Harcerstwem, czyli tym, na co poświęca czas Twoje dziecko.

NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA

1. Ile to kosztuje i gdzie te pieniądze idą?
W każdej organizacji, klubie sportowym, stowarzyszeniu, obowiązują składki członkowskie i stroje organizacyjne. W naszej Chorągwi Śląskiej od października 2017 roku wysokość miesięcznej składki wynosi 10zł. A więc opłata za cały rok zamknie się w kwocie 120zł. Wszystkie zbierane pieniądze są wpłacane na konto Hufca ZHP Jastrzębie-Zdrój. Składka jest dzielona następująco: 20% rocznej składki otrzymuje drużyna, kolejne 20% otrzymuje Hufiec, potem 40% Chorągiew i 20% Główna Kwatera. My za powierzone nam środki uzupełniamy apteczkę, zakupujemy artykuły harcerskie, materiały programowe, takie jak papier, farby, kredki, czyli wszystko to co jest w jakiś sposób wykorzystywane przez Twoje dziecko w czasie zbiórek.

I tu coś ważnego: jeśli nie zamierzasz zapłacić składek, to prosimy nie zapisuj swojego dziecka do naszej drużyny (ZHP).

W każdej chwili można sprawdzić, co dzieje się z pieniędzmi ze składek, oraz z innych wpłat. Są one bowiem dokumentowane w książce finansowej naszej drużyny która znajduje się też na tej stronie.

W naszej drużynie opłacanie składek reguluje regulamin składek.

Są jeszcze inne wydatki - jednorazowe - związane ze wstąpieniem do harcerstwa. Mundur harcerski i zuchowy to nasz wizerunek.

Koszt  mundurku waha się pomiędzy następującymi kwotami:
  • 80-95zł  - koszula mundurowa
  • 65-75zł - spodenki harcerskie
  • 55-70zł - spódnica harcerska
  • 25-30zł - pas harcerski parciany
  • 15-20zł - getry harcerskie
Są to dosyć duże wydatki jak na jeden raz dlatego też nigdy nie wymagamy od harcerzy i zuchów zakupu munduru w pierwszych tygodniach członkostwa. Również nie wymagamy zakupu całego umundurowania. Na początek wystarczy tylko koszula mundurowa.

Harcerstwo to pewien sposób na życie i nie każdemu on odpowiada. Dlatego prosimy by zakup munduru był przemyślany, a najlepiej, gdy będzie on skonsultowany z drużynowym.

Zapraszamy do zajrzenia na stronę składnicy harcerskiej "4 Żywioły" lub "Woda Góry Las" (WGL). Tam można zapoznać się z aktualnymi cenami i asortymentem.

Czy bez munduru można być harcerzem?
Oczywiście że tak. Ale jednak warto po jakimś czasie zakupić choćby koszulę mundurową. My, harcerze i zuchy jesteśmy rozpoznawani właśnie po mundurach. To jeden z elementów który nas odróżnia od zwykłych ludzi i innych organizacji. Pozwól cieszyć się Swojemu dziecku z możliwości wyszycia zdobytej sprawności na mundurze i pochwalenia się nią innym. Również stopnie i inne oznaki organizacyjne znajdują się na mundurze. Ponadto otrzymanie Krzyża Harcerskiego - oznaki przynależności do ZHP wiąże się z posiadaniem munduru. Uczestnictwo w niektórych akcjach, w których wizerunek stanowi podstawę, jest też uzależnione od posiadania munduru.

Kto prowadzi drużynę?
Drużynę prowadzi drużynowy dh. Tomasz Zgórski urodzony 14 maja 1979 roku. Posiada on stopień instruktorki Przewodnika i wędrowniczy Harcerza Orlego. Od 1996 roku pełni funkcję drużynowego, czyli prowadzi drużynę do której należy Twoje dziecko. By być drużynowym musiał ukończyć pozytywnie odpowiednie kursy i zdobyć patent drużynowego. Czyli musiał posiąść odpowiednią wiedzę by móc pracować z dziećmi i młodzieżą.
Więcej o nim można dowiedzieć się klikając tutaj lub zaglądając na Radę Drużyny w której się znajduje.

W razie jakichkolwiek pytań dotyczących osób prowadzących zbiórki - drużyny, można z nami skontaktować się za pomocą tej strony.

Kiedy i gdzie odbywają się zbiórki?
Zbiórki staramy się mieć systematycznie i najczęściej ich termin ustalamy na początku roku harcerskiego (szkolnego). Spotykamy się zawsze pod Szkołą Podstawową nr 19 im. Juliana Tuwima przy ul. Opolskiej 3 w Jastrzębiu Zdroju (wejście do szatni szkoły).
  • Zbiórki drużyny odbywają się raz w miesiącu, ich termin jest podawany harcerzom (dzieciom) na zbiórkach zastępów. Zazwyczaj trwają one od godziny 17:00 i trwają do godziny 19:00
  • Zbiórki Żeńskiego Zastępu Harcerskiego odbywają się w każdy wtorek o godzinie 16:30 i trwają do godziny 18:00  (za wyjątkiem tygodnia w którym odbywa się zbiórka drużyny - wtedy harcerki przychodzą na zbiórkę drużyny)
  • Zbiórki Męskiego Zastępu Harcerkiego odbywają się w każdy wtorek o godzinie 18:10 i trwają do godziny 19:40  (za wyjątkiem tygodnia w którym odbywa się zbiórka drużyny - wtedy harcerze przychodzą na zbiórkę drużyny)
  • Zbiórki Zastępu Starszoharcerkiego odbywają się w każdy poniedziałek o godzinie 18:10 i trwają do godziny 19:40  (za wyjątkiem tygodnia w którym odbywa się zbiórka drużyny - wtedy harcerze przychodzą na zbiórkę drużyny)
  • Zbiórki Zastępu Zastępowych (zastępu składającego się ze wszystkich osób pełniących funkcję w drużynie) nie mają wyznaczonego konkretnego dnia i odbywają się co najmniej raz na kwartał w wolnym dla większości czasie.
  • Spotkania grupy z Harcerskiej Telewizji Internetowej TV27 nie mają wyznaczonego konkretnego dnia ale odbywają się raz w miesiącu w wolnym dla większości czasie.
  • Zbiórki Rady Drużyny nie mają wyznaczonego konkretnego dnia ale odbywają się przed zbiórką drużyny. 
W święta oraz ferie i wakacje zbiórki się nie odbywają. 

Wszystkie zbiórki na ogół trwają zgodnie z podanym wyżej czasem, ale nie raz mogą one przeciągnąć się o 30 min (niektóre sprawy, ustalenia i rozmowy indywidualne z harcerzami są prowadzone po zbiórkach).

Co to są zbiórki alarmowe?
Nieraz zdarza się że musimy się spotkać w innym terminie ponownie, ponieważ jest coś ważnego do zrobienia lub przekazania. Spotykamy się wtedy na tzw. zbiórce alarmowej. Zbiórki takie mogą wypadać w różne dni lecz nie trwają dłużej jak 30min. chyba, że jest to coś ważnego ale wówczas pozostanie nie jest obowiązkowe i staramy się uprzedzić o takim fakcie.

Zbiórki alarmowe nie są częstym zjawiskiem - są raczej sporadyczne.